DIGITALA PROJEKT BARNKULTUR
Workshops - Ett århundrade av dans!
Målgrupp: åk 2-5
Kopplas till: Svenska, musik, historia och idrott
Tema: Identitet, tidsresa, konflikter
Pris: 3 tillfällen á 50 minuter - 7500 kr
Här förenas musik från skilda epoker med konstformen dans. Konceptet går dels ut på att vidga begreppet ”dans” och dels på att visa hur människor präglas av sin samtid. I paketet ingår tre besök á 50 minuter på er skola, med följande upplägg:
Lektion 1 fokuserar vi på danser från 1910- till 1930-talet och lektion 2 handlar
om 1940- till 1990. Spännande historiska anekdoter vävs ihop med tidstypiska danser som stepp, akrobatik, charleston, disco och breakdance.
Danslärare är Hanna och Mattias Lundmark som är specialiserade på afroamerikanska och svenska folkdanser.
Under lektion 3 repeteras allt och yngre elever bjuds in som publik. Klassen visar upp allt de lärt sig och dansar ihop med danslärarna. På slutet är ALLA med på dansstopp!
Målet är att med historiska dansstilar som verktyg väcka människors lust och motivation att ta del av och utöva danskultur. Visionen är att, både bokstavligt och bildligt, skapa en folkrörelse.
Coronaanpassning:
Alla tre workshoparna finns i en online-version där eleverna kopplar upp sig hemifrån eller i skolan och interagerar med oss och kan ställa frågor antingen via webbkamera eller via chatt. Vi kan undervisa via digitala hjälpmedel som t ex TEAMS, Facebook eller Skype. Vi kommer förankra med lärare och/eller målsmän och komma överens om vilket hjälpmedel som passar dom bäst.
Vid online-lektionerna har vi alltid en moderator/tekniker med som ser till att interaktionen fungerar.
Upplägg för online-klasserna:
Lektion 1: Genom chatt eller webkamera ser vi till att alla har plats att röra på sig. Sedan värmer vi upp ordentligt och går sedan igenom dansrörelser och berättar spännande anekdoter om varje danssteg. I den digitala versionen av lektionen visar vi upp flera olika kostymer från årtiondet för att få en ökad förståelse för tidsepoken.
Lektion 2 har samma upplägg men nya årtionden. Lektionen avslutas med att eleverna får en hemuppgift som går ut på att eleverna filmar sig själva och skickar resultatet till oss. Hanteringen av filmerna följer GDPR-lagstiftningen med samtyckesblanketter samt att de raderas 1 vecka efter avslutat projekt. De kan skicka in filmen via sms, email eller messenger. Hemuppgiften går ut på att dansa de åtta korta danser de fått lära sig av oss, till en låt som de själva gillar att lyssna på (modern eller gammal spelar ingen roll). För de elever som inte vet vilken musik de ska välja så tillhandahåller vi förslag. Musiken kommer ligga på en drive, finnas som en spotify-lista samt att de mailas ut.
Genom de inskickade filmerna kan vi säkerställa att de deltar aktivt och verkligen testar att röra sig på nya sätt. De ska även lägga in en egen dansrörelse/danssteg som de vill att vi danslärare ska lära oss. För att undvika att skapa press så är begreppet ”dansrörelse/danssteg” väldigt vidgat och innefattar även vardagliga rörelser, som t ex att fixa till sitt hår eller att gå på stället. Vi vill inspirera alla till att testa nåt nytt.
Till lektion 3 kommer vi danslärare sätta ihop koreografier som bygger på alla de danssteg vi fått in samt mixa det med våra egna tankeväckande och imponerande koreografier. Eleverna får titta på en 25 minuter lång livestreamad dansföreställning med fyra dansare där vi använder tidstypisk musik. Deras uppgift som publik är att försöka känna igen sina egna steg och även lyssna på musiken för att försöka gissa vilket årtionde låter tillhör.
Tekniska behov: Det krävs en dator eller ipad med kamera. Vi har tillgång till både PC och Mac så vi använder den hårdvara (eller båda) som passar skolan/eleverna bäst.
Två veckor innan projektets start kommer vi maila ut en förfrågan om vilket program de föredrar att använda (samt hjälpa de som inte vet att göra ett val). En vecka innan projektets start kommer vi genomföra ett test för att se att livesändningen fungerar. Då får de som ska delta ett mail med en länk till det program som vi tillsammans valt. Uppstår problem så har vi en vecka på oss att lösa det.
GDPR:
I hemuppgiften ingår en del där eleverna ska skicka oss filmer på sig själva och den delen kommer följa GDPR-lagstiftningen med samtyckesblanketter för eleverna och alla filmer raderas 1 vecka efter avslutat projekt.
Vi kan även undervisa alla tre lektionerna utomhus och har en bärbar, stor, sladdlös högtalare som vi tar med oss. Kontakta oss för att skräddarsy vår verksamhet till ditt specifika projekt.
Kopplas till: Svenska, musik, historia och idrott
Tema: Identitet, tidsresa, konflikter
Pris: 3 tillfällen á 50 minuter - 7500 kr
Här förenas musik från skilda epoker med konstformen dans. Konceptet går dels ut på att vidga begreppet ”dans” och dels på att visa hur människor präglas av sin samtid. I paketet ingår tre besök á 50 minuter på er skola, med följande upplägg:
Lektion 1 fokuserar vi på danser från 1910- till 1930-talet och lektion 2 handlar
om 1940- till 1990. Spännande historiska anekdoter vävs ihop med tidstypiska danser som stepp, akrobatik, charleston, disco och breakdance.
Danslärare är Hanna och Mattias Lundmark som är specialiserade på afroamerikanska och svenska folkdanser.
Under lektion 3 repeteras allt och yngre elever bjuds in som publik. Klassen visar upp allt de lärt sig och dansar ihop med danslärarna. På slutet är ALLA med på dansstopp!
Målet är att med historiska dansstilar som verktyg väcka människors lust och motivation att ta del av och utöva danskultur. Visionen är att, både bokstavligt och bildligt, skapa en folkrörelse.
Coronaanpassning:
Alla tre workshoparna finns i en online-version där eleverna kopplar upp sig hemifrån eller i skolan och interagerar med oss och kan ställa frågor antingen via webbkamera eller via chatt. Vi kan undervisa via digitala hjälpmedel som t ex TEAMS, Facebook eller Skype. Vi kommer förankra med lärare och/eller målsmän och komma överens om vilket hjälpmedel som passar dom bäst.
Vid online-lektionerna har vi alltid en moderator/tekniker med som ser till att interaktionen fungerar.
Upplägg för online-klasserna:
Lektion 1: Genom chatt eller webkamera ser vi till att alla har plats att röra på sig. Sedan värmer vi upp ordentligt och går sedan igenom dansrörelser och berättar spännande anekdoter om varje danssteg. I den digitala versionen av lektionen visar vi upp flera olika kostymer från årtiondet för att få en ökad förståelse för tidsepoken.
Lektion 2 har samma upplägg men nya årtionden. Lektionen avslutas med att eleverna får en hemuppgift som går ut på att eleverna filmar sig själva och skickar resultatet till oss. Hanteringen av filmerna följer GDPR-lagstiftningen med samtyckesblanketter samt att de raderas 1 vecka efter avslutat projekt. De kan skicka in filmen via sms, email eller messenger. Hemuppgiften går ut på att dansa de åtta korta danser de fått lära sig av oss, till en låt som de själva gillar att lyssna på (modern eller gammal spelar ingen roll). För de elever som inte vet vilken musik de ska välja så tillhandahåller vi förslag. Musiken kommer ligga på en drive, finnas som en spotify-lista samt att de mailas ut.
Genom de inskickade filmerna kan vi säkerställa att de deltar aktivt och verkligen testar att röra sig på nya sätt. De ska även lägga in en egen dansrörelse/danssteg som de vill att vi danslärare ska lära oss. För att undvika att skapa press så är begreppet ”dansrörelse/danssteg” väldigt vidgat och innefattar även vardagliga rörelser, som t ex att fixa till sitt hår eller att gå på stället. Vi vill inspirera alla till att testa nåt nytt.
Till lektion 3 kommer vi danslärare sätta ihop koreografier som bygger på alla de danssteg vi fått in samt mixa det med våra egna tankeväckande och imponerande koreografier. Eleverna får titta på en 25 minuter lång livestreamad dansföreställning med fyra dansare där vi använder tidstypisk musik. Deras uppgift som publik är att försöka känna igen sina egna steg och även lyssna på musiken för att försöka gissa vilket årtionde låter tillhör.
Tekniska behov: Det krävs en dator eller ipad med kamera. Vi har tillgång till både PC och Mac så vi använder den hårdvara (eller båda) som passar skolan/eleverna bäst.
Två veckor innan projektets start kommer vi maila ut en förfrågan om vilket program de föredrar att använda (samt hjälpa de som inte vet att göra ett val). En vecka innan projektets start kommer vi genomföra ett test för att se att livesändningen fungerar. Då får de som ska delta ett mail med en länk till det program som vi tillsammans valt. Uppstår problem så har vi en vecka på oss att lösa det.
GDPR:
I hemuppgiften ingår en del där eleverna ska skicka oss filmer på sig själva och den delen kommer följa GDPR-lagstiftningen med samtyckesblanketter för eleverna och alla filmer raderas 1 vecka efter avslutat projekt.
Vi kan även undervisa alla tre lektionerna utomhus och har en bärbar, stor, sladdlös högtalare som vi tar med oss. Kontakta oss för att skräddarsy vår verksamhet till ditt specifika projekt.